Erstatning for Patientskader

ER DU BLEVET PÅFØRT EN PATIENTSKADE I FORBINDELSE MED BEHANDLING INDEN FOR SUNDHEDSVÆSENET?

Vi hjælper dig med din sag, uanset om det drejer sig om en patientskade eller lægemiddelskade.

Hvad er en patientskade?

En patientskade er en skade, som opstår i forbindelse med undersøgelse, behandling eller brug af medicin i det danske sundhedsvæsen. Dette kan eksempelvis finde sted på et hospital, hos egen læge eller i forbindelse med brug af medicin ordineret af en fagperson.

Hvis man pådrager sig en skade under sådanne omstændigheder, er det muligt at anmelde skaden til Patienterstatningen.

Patientskader kan inddeles i behandlingsskader og lægemiddelskader:

Behandlingsskade

Behandlingsskader er skader, der skyldes fejl, såsom forkert, manglende, utilstrækkelig eller forsinket behandling udført af en autoriseret sundhedsperson.

Vær opmærksom på, at såfremt du oplever sjældne og alvorlige komplikationer i forbindelse med din behandling eller sygdom, kan du ligeledes være berettiget til erstatning, selvom behandlingen har levet op til erfaren specialiststandard. Det vil med andre ord sige, at man i særlige tilfælde kan være berettiget til erstatning og godtgørelse, hvis der er indtrådt en hændelig komplikation.

Du kan som udgangspunkt få patienterstatning hvis 1 af disse 4 skader er opfyldt:

  1. Hvis det må antages, at en erfaren specialist på det pågældende område under de i øvrigt givne forhold ville have handlet anderledes ved undersøgelse, behandling el.lign., hvorved skaden ville være undgået,

  2. hvis skaden skyldes fejl eller svigt i teknisk apparatur, redskaber eller andet udstyr, der anvendes ved eller i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.,

  3. hvis skaden ud fra en efterfølgende vurdering kunne være undgået ved hjælp af en anden til rådighed stående behandlingsteknik eller behandlingsmetode, som ud fra et medicinsk synspunkt ville have været lige så effektiv til behandling af patientens sygdom, eller

  4. hvis der som følge af undersøgelse, herunder diagnostiske indgreb, eller behandling indtræder i form af infektioner eller andre komplikationer, der er mere omfattende, end hvad patienten med rimelighed må tåle. Der skal herved tages hensyn til dels skadens alvor, dels patientens sygdom og helbredstilstand i øvrigt samt til skadens sjældenhed og mulighederne i øvrigt for at tage risikoen for dens indtræden i betragtning.

I praksis er det stort set kun punkt 1 og 4 der er relevante.

Lægemiddelskader

Lægemiddelskader er skader, der er forårsaget af sjældne og alvorlige sekundære effekter af medicin. Selv hvis disse bivirkninger er noteret i medicinens indlægsseddel, kan man stadig være berettiget til erstatning.

Hvis skaden skyldes en fejlagtig medicinering, anses det derimod som en skade relateret til behandlingen og ikke som en direkte konsekvens af lægemidlet og defineres således som en behandlingsskade, jf. ovenstående afsnit.

Husk at anmelde din skade til Patienterstatningen

Det er altid en god idé at indgive en anmeldelse til Patienterstatningen, hvis du har mistanke om en patientskade. Processen er ligetil, og det koster ikke noget at lade myndigheden vurdere din sag.

Det skal dog fremhæves, at der skal være tale om en egentlig skade. Fejl, der ikke resulterer i skader, giver ikke grundlag for erstatning. Man får ligeledes heller ikke erstatning eller godtgørelse for skader, der relaterer sig til ens grundlidelse, dvs. den sygdom/lidelse man bliver behandlet for.

Vi er eksperter i patienterstatning

Vi er eksperter med stor erfaring inden for patientskader og lægemiddelskader og er et af de førende kontorer i Danmark inden for dette erstatningsområde. Både Jakob, Karen og Søren har arbejdet som juridiske sagsbehandlere hos Patientforsikringen (nu Patienterstatningen) og har derved prøvet at sidde på begge sider af bordet i denne type sager, hvilket er en stor fordel for dig.

Mange succesfulde sager ved patientskader

Vi har ført en lang række patienterstatningssager for både by-, landsretterne samt Højesteret. De sidste to sager i Højesteret har vi vundet for vores klienter mod Ankenævnet for Patienterstatningen.

Kroer\Fink Advokater kan hjælpe dig med din patientskadesag på 3 forskellige niveauer.

  1. Vi kan hjælpe dig med at anmelde din skade til Patienterstatningen og herefter vurdere Patienterstatningens kommende afgørelse for at sikre, at du får den erstatning, du har krav på efter din patientskade.

  2. Er du utilfreds med Patienterstatningens afgørelse, kan vi hjælpe dig med at klage over afgørelsen til Ankenævnet for Patienterstatningen. Alle afgørelser kan påklages. Dog er det meget vigtigt, at du er opmærksom på, at ankenævnet også kan nedsætte din erstatning, eller endda helt fratage dig den. Det gælder også eventuelt tidligere afgørelser, som du slet ikke har klaget over. Vi anbefaler derfor, at du rådfører dig med en advokat, som har forstand på området, inden du klager over en afgørelse fra Patienterstatningen.

  3. Hvis Ankenævnet for Patienterstatningen træffer en afgørelse, du ikke er tilfreds med, kan vi hjælpe dig med at føre din sag videre for domstolene, herunder undersøge mulighederne for retshjælp eller fri proces.

Kontakt en advokat med speciale i patienterstatning

Vi er specialiseret i patienterstatningssager og kan tilbyde professionel rådgivning og bistand i forbindelse med din sag. Vores erfaring sikrer, at du får den bedst mulige repræsentation og vejledning gennem hele processen, fra anmeldelse til en eventuel udbetaling af erstatning.

VI SIDDER KLAR TIL AT TAGE HÅND OM DIN SAG



RING TIL OS PÅ: 71 99 29 29